Давні звичаї Любешівщини, або для чого на Щедрий вечір лякали фруктові дерева
13 січня відзначають Щедрий вечір. За старим стилем саме цього дня святкують прихід Нового року. Тому вечеря під Новий рік в Україні споконвіку вважалася багатою. В окремих районах Волині стіл на Щедрий вечір здавна прийнято було накривати по-особливому.
Про це пише Перший канал соціальних новин.
В окремих селах Ківерцівщини та Любешівського району існував звичай млинцями на Щедрий вечір пошановувати фруктові дерева. Найменша дитина чи стара бабуся брали першого млинця, якого щойно спекла господиня, і прихопивши з собою ще й жмут соломи, ішли на город перев’язувати солом’яними перевеслами груші, яблуні, вишні. Клали під деревами млинця, зверталися до них, як до живих, і просили, аби родили. Навіть страхали, коли не послухаються, то наступного року можуть і викорчувати.
Як і на Коляду, на Щедрий вечір волиняни сідали вечеряти зрання. Вочевидь, аби вивільнити час для щедрувальників. Їх наділяли млинцями, пирогами, рідше кусником сала чи ковбаси.
У парубків того вечора було своє «важливе» заняття.
«Хлопці любили, як і на Андрія, вершити справедливий суд над односельцями, які чимось завинили перед сільською громадою, і, зокрема, перед парубоцтвом, – провадить Сергій Цюриць, що свого часу записав чимало таких обрядів. – Скажімо, коли одружений чоловік ходив до дівчини чи іншої жінки, то сам Бог велів чесному товариству вистелити сіном чи тирсою стежку від хати до хати, щоб знало все село. Ну, а якщо щира любов між хлопцем та дівчиною, давали знати батькам – знімали ворота з обох обійсть і зв’язували докупи.
Де батьки не пускали дочок на вечорниці, там зав’язували, підпирали двері, а то могли й з дровітні перенести оберемок дров, замурувавши ними вхід до хати. Сварливим намащували ворота сажею, злостивим закладали димар склом або запихали у бовдур шматину чи пучок пір’я».
В ніч під старий Новий рік до домівок односельців навідувались перебиранці, тобто ряджені. Особливої популярності набув звичай водіння Кози. Крім неї, водили Коня, Кобилу, Вівцю, Ведмедя, Барана і навіть Бусла. В деяких районах до гурту ряджених долучали Смерть, Козака. Цих парубочих відвідин чекали найбільше і для них навіть у найбіднішій хаті приберігали гроші, а не продукти, якими винагороджували дівчат та малих щедрувальників.
Ярина РУДНІК